Hvordan hjælper man børn med mareridt

En scene, som overvælder nye forældre og frustrerer de erfarne: dit barn skriger på hendes soveværelse midt om natten, vækker dig, du må ind på værelset og finde hende snøftende og skræmt af et mareridt. Det kan hærge familiens mulighed for at få en rolig søvn og kan resultere i barnets modvilje mod sengetid, medmindre hun kan sove i mors og fars seng og endda med lyset tændt.

Vi kan ikke forhindre mareridt, men der er nogle tiltag, som kan give barnet behag efter mareridt og enlig eksperterne reducere hyppigheden af mareridt.

Hvad er mareridt?

Et mareridt er en skræmmende drøm med en fornemmelse af fare, som ofte vækker barnet skræmt og med behov for trøst. Selvom spædbørn og tumlinger kan have mareridt, er det efter eksperter mellem 3- og 6-års alderen at børn begynder at få mareridt, de er hyppige for børn, og de aftager efter 10-års alderen.

Mareridt forekommer typisk efter barnet har sovet i flere timer og er i REM (Rapid Eye Movement) søvnfasen. Hjernen er i løbet af REM fasen særlig aktiv i processering af livlige drømme og ny information for læring og hukommelse. Hvis barnet vågner grundet et mareridt i REM fasen, er de alarmerende billeder fra den dårlige drøm stadig friske og livagtige for barnet.

Mareridt er forskellig fra søvnterror, som er mere alvorlig men ikke så hyppig. I modsætning til mareridt sker søvnterror i de første få timer af søvnen og får barnet til at kæmpe mens det sover. Søvnterror skelner sig fra mareridt også ved at det er svært at vække barnet ud af søvnterror og når barnet vågner, kan det huske kun lidt eller intet af episoden, som var årsagen til søvnterror.

Hvad forårsager mareridt?

Der findes kun få studier af børns mareridt, og ingen præcis årsag er blevet fundet. Faktisk kan mareridt forekomme helt uden en særlig årsag. Ikke desto mindre angiver eksperter bestemte faktorer, især følgende, som kan øge risikoen for barnets mareridt:

  • En stresssituation eller en mærkbar ændring i hjemmet eller i skolen
  • Søvnmangel eller uregelmæssig søvnrutine
  • Skræmmende fjernsynsprogrammer, film, fortællinger, eller anden forstyrrende stimuli
  • Feber
  • Bestemte lægemidler

Eksperter har noteret, at et mareridts tema ofte reflekterer barnets udviklingsstadium. For eksempel kan tumlinger have mareridt om separationsangst, unge børn have mareridt grundet øget ansvar i hjemmet eller i skolen, og for ældre børn kan drømme skildre scener fra en gyserfilm de lige har set eller en spændende bog de lige har læst.

Tips til at trøste barnet efter mareridt:

Eksperter opfordrer forældre til at berolige et skræmt barn efter et mareridt som følger:

  • Berolig og trøst dit barn med det samme. Børn, der vågner skræmt fra et mareridt har brug for at vide øjeblikkeligt, at de er i sikkerhed. Sørg for, at dit barn føler sig tryg og ved, at mareridtet ikke findes i virkeligheden. Fysisk kontakt såsom kram eller at ae barnets ryg efter et mareridt kan også hjælpe med at mindske angsten, lige som at sidde ved dit barn på hendes værelse indtil hun er faldet tilstrækkeligt til ro til at kunne sove igen.
  • Jagt mørket væk med et lys eller et tøjdyr. Tilintetgør dit barns natangst ved at tænde for et natlys eller en lysdæmper inde på børneværelset. Giv barnet dets favoritbamse eller en trøsteklud til at hjælpe hende til at falde til ro og gå i seng for at sove videre.
  • Lad være med at få dit barn til at tro på opdigtede væsener. Er dit barn nervøs efter et mareridt om der findes monstre i skabet, åbn skabsdøren, hvis barnet insisterer på det. Du må imidlertid holde dig fra at bede dit barn om at fx bruge en tryllestav eller et lyssværd for at få fantasivæsenet til at forsvinde. Selvom sådanne monstertaktikker måtte afhjælpe midlertidigt, vil de samtidig bekræfte monsterets eksistens og dermed på længere sigt forværre frygten for sengetid.
  • Giv barnet en fornemmelse af kontrol over hendes mareridt. For at afhjælpe mareridtet, læs for dit barn historier, hvor en person overvinder hendes frygt for mareridt. Forældre kan også uskadeliggøre det frygtelige ved et mareridt ved at tegne det skræmmende billede, rive det i stykker, og smide det ud.
  • Brug positive billeder til at erstatte de onde. En anden mulighed for at fjerne et mareridt fra dine barns tanker er at få dit barn til at fokusere på noget positivt. Erstat ubehagelige billeder ved at minde dit barn om et dejligt minde eller noget spændende, der er planlagt i den nære fremtid.

Tips til at reducere mareridtenes hyppighed

Vi kan ikke helt forhindre mareridt i at forekomme. Vi kan dog sørge for en rolig søvn, hvilket i sig selv kan hjælpe med at reducere hyppigheden af mareridt. Eksperter foreslår især følgende trin til at lave en hyggelig og tryg atmosfære for børn:

  • Sørg for en regelmæssig sengetid, som sikrer tilstrækkelig mængde søvn. Søvnmangel eller uregelmæssig sengetid er udløsere for mareridt.
  • Sørg for en rutine, som hjælper børn til at slappe af, inden de skal i seng. Dette kunne være at læse en hyggelig godnathistorie sammen, synge beroligende godnatsange, eller at bade barnet.
  • Lad dit barns værelse være uden søvnforstyrrende elementer. Sørg for en rolig søvn ved en god hovedpude og dyne, et sovedyr barnet elsker, og natlys. Ældre børn kan finde trøst ved en drømmefanger hængt over deres senge og samtidigt lære om indianernes tro i hjælpemidler til søvn.
  • Undgå forstyrrende stimuli inden sengetid. Undgå at fremkalde frygt ved at vise barnet et skræmmende fjernsynsprogram, film eller fortælling.
  • Tal om mareridt i løbet af dagen. Afhængigt af dit barns alder kan dagslys på emnet af dit barns mareridt afhjælpe med at finde stressfaktorerne bag mareridtet. Når de er identificerede, må du hjælpe dit barn til at overkomme de fundne stressfaktorer og forhåbentligt få færre mareridt.
Sammensæt dit barns aftenrutine til en stille og rolig oplevelse for at bane vejen til sødere drømme. Dit barn vil få en bedre nattesøvn og som bonus, det får du også

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de offentliggøres